cz / en

                                         BAROK Collection                                        design for PRECIOSA - Master of Crystal 2018

Přenosná svítilna Barok v sobě odráží fenomén "boubelatého" baroka. Zachycuje jeho dynamiku, bohatost tvarů a zdobnost. Zobrazuje lásku k malbě na sklo a k ruční práci, ale zároveň řemeslný um mistrů této doby transformuje v moderní svítidlo, díky rafinované hře se světlem a technologiím 21. století. 



Merano POP Collection (2018)

London Design Festival 18 

                                       project in cooperation with MOSER glass factory.

                                                                                                                                                                                             photos by Katarína Hudačinová                                                                                                        photo from Hybernská street by Tomáš Slavík


                                        DECAL VASES  (2018)                                       

shaped, gilded vase with traditional patterns

Kolekce váz odkazující se k tradičním vzorům porcelánu a skla našich babiček.                                                                    Vázy ručně zlacené. Limitovaná edice - každý kus originálem - signováno.                 

"Komunistická klasika, který měl každý plný zuby v novým, naprosto úžasným kabátě."                                               Romana Reindlová, sklárna RÜCKL, malířka skla s mnohaletou praxí.

Vyfouknutí váz dílna Radka Kotena Ajeto, výroba formy Stanislav Jedinák. 


photos by Anna Pleslová


                                       ČESKÁ VÁZA L / XL (2018) koncept                                              Prototype for the Exhibition Z JIHO-ČECH (Glassimo Gallery Prague).

fot. glassimo.eu

Staré české pořekadlo praví: "Řemeslo má zlaté dno". Touto moudrostí svého dědečka, který mi často taková přísloví a pořekadla vyprávěl ("Zlaté české ručičky")..., jsem se inspiroval pro objekty vytvořené k výstavě Z JIHO-ČECH.                                                          České broušené sklo je světově známé pod ochranou značkou Bohemia Crystal. Zde si beru její vizualitu pro přenesení významu - sledujme původ skla které nakupujeme, ČESKO SKLO je známkou kvality, tradice a zlatého řemesla, které bychom měli zachovat. 

Design tvaru váz - 20. století sklárny Vimperk. Brus dědeček František Jungvirt.


                                         Royal Memory - QUEEN, KING  (2018)                                              shaped hand cutted vase - urn 

  Z JIHO-ČECH Exhibition - Glassimo Gallery 

                                                                                                                                                                                                  fot. glassimo.eu

České broušené olovnaté sklo je známé po celém světě. Umělecká kolekce váz / uren Royal Memory vznikla              ve spolupráci s významnou českou sklárnou RÜCKL. Navazuje na tradici broušeného křišťálu. Ruční práce v podobě bohatého brusu v rukou mistra brusiče Petra Janského. Královské broušení je stará technika tzv. "královského řemesla" - každý řez je ručně broušen a také leštěn na "kamenech" (bez použití kyseliny). Hodiny a hodiny práce navíc              se projeví ostrostí jednotlivých řezů (kyselina je zakulacuje). Vzpomínka na tradiční řemeslo a vzory Jihočeského broušeného skla. Dědečka, brusiče, který tuto práci miloval a dělal do zániku vimperské sklárny, kde působil.                  Limitovaná edice - každý kus originálem - signováno.


                                     We are preparing for London Design Festival 18                                                                        Merano POP Collection - SOON! (2018)                                          project in cooperation with MOSER and LOTECH DESIGN.

photos by Tomáš Slavík

"Birth of the Future Behind Glass" ( Zrod budoucna ukrytí za sklem ). Projekt, jehož koncept propojuje řemeslný um renesance            a baroka s uvolněností, expresí a technickým vývojem současné doby. Vzniklé objekty jsou zároveň performancí, při níž je lesk křišťálu doplňován o barvu.

Birth of the Future behind Glass. The concept behind this project connects the Master craft of the Renaisance and Baroque period with free expression and technological development of our day. The objects are, at the same time, a performance, during which the shine of crystal is combined with colour. 

photos by Katarina Hudačinová


PERFORMANCE - Birth of the future behind glass (2017-18)

project in cooperation with Moser and Lotech Design.

Film technics from Medianest, recording and photos make by Daniela Paseková.


Fleur NOIRE (2017)

Tvarovaná ručně malovaná váza

Shaped hand painted vase


"Na pasece zavoní večerní vůně, motýli uprchnou a něžný svit obestře listí a květiny. Pak zmizí i červánky nad horami, příroda utichne a nastane noc, která dýchne svěží chlad na trávu a uzavře koruny květů. Nastane bílá a tichá červencová noc, noc snů a lásky, noc průzračná jako studánka ve skalách."                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Ólafur Jóhann Sigurðsson

photo for Esprit magazine LD by Petr Karšulín

Fleur BLANCHE (2017)

Tvarovaná ručně malovaná váza

        Shaped hand painted vase          

Limitovaná edice - každý kus originálem - signováno. 

 

Vyfouknutí váz - dílna Radka Kotena Ajeto,  Lindava   Výroba formy - p. Čangel


VÁZA  "LEA"  (2017)

Tvarovaná ručně malovaná váza

Shaped hand painted vase

      "Život plodí květy a včely. Květy, to jsou tvůrčí duchové a včely jsou ty ostatní, co na nich sbírají med."                       Michele Morgan                      

                                         The vase celebrating our two main pollinators, a bee and a bumblebee.                                         


                           TVAROVANÉ MALOVANÉ VÁZY  (2016-17)                                 KITTY / MORRIS

tvarované malované vázy

  Shaped hand painted vases.


formování a foukání váz - Ajeto, Lindava. Graphic on the wall by Lenka Němcová.                                                                        photo by Anna Pleslová                                  


7. Mezinárodní sympozium rytého skla /

7th International Symposium of Engraved Glass, Kamenický Šenov (2017)   

 ryté ručně malované sklo/engraved hand painted glass 


Part of the Collection of Engraved glass Museum Kamenický Šenov.                                                                 photos by Anna Pleslová



VEČER ZA SVĚTLEM (2017) 

ruční perokresba / hand painted glass piece 

simulation movement of insects -  hand pen and ink drawing  

CO SE DĚJE KOLEM ŽÁROVKY? (2017)

KINETICKÉ SVÍTIDLO 

kinetic light - simulation movement of insects (click on the photo for video movie)

technical support - Radek Krnák, František Jungvirt (otec), Jakub Petr, Ivan Pokorný, Vendulka Prchalová.       photo by Jakub Bucek 

DESIGN ŠPERKOVNICE (2016)

design jewelery-box


/. photos. Petr Janský  

ŠPERKOVNICE (cz)

Výchozí inspirací se pro mne stala kukla. Ve své podstatě je to přírodní paralela šperkovnice, obal skrývajcí největší poklad na světě, nový život. Šperkovnice, tak jako kukla není jen prostý obal. Obsahuje v sobě daleko víc. Fantazii, moment překvapení a napětí. Nikdy nevíme co v ní je, dokud jí neotevřeme. A právě tyto aspekty jsem chtěl obsáhnout i ve své práci. Na první pohled mě zaujala bohatost a různorodost těchto kukel. Z toho vycházela i má práce, která se stala jistou formou hry s materiálem. Vtip, serioznost, kontrast, to vše jsem se snažil vložit do mých realizací - kombinací ušlechtilých materiálů jakýmž je sklo,  a materiálů jakýmy jsou papír, rouno a bavlna. Barevné a materiálové kombinace mají rozehrávat naší fantazii a překvapovat po otevření. I zvolené tvarosloví mojich šperkovnic a pokladů v nich vychází z prostého tvaru kukly a motýlího vajíčka, který je ale nanéjvíš estetický a funkční.                Ovšem v různém materiálovém a barevném provedení vždy jedinečný. Na začátku mojí práce byla pouhá šperkovnice, ale na konci vznikla materiálová hra plná fantazie a humoru, která ovšem nikdy neztratila svou funkci šperkovnice.

JEWELRY BOX (en)

My initial inspiration became a pupa and butterfly cocoon. Basically, it is a natural parallel of jewelry-box. A cover which hides the greatest treasure in the world - new life. Jewelry-box like pupa is not just simple case. It contains much more inside. Fantasy, moment of surprise and tension. We never know what is inside until we open it. And I wanted to cover these aspects in my work. At the first sight I was intrigued by the richness and diversity of these pupas. My work was based on this - it became a certain form of game with material. Wit, seriousness, contrast, this all I wanted to insert into my implementations by combining noble material such as glass and materials as japanese paper, fleece and wool. Colourful and material combinations are supposed to develop our fantasy and surprise us after opening. Chosen accidence of jewelry-boxes designed by me and little treasures inside come from simple shape of pupa and butterfly egg which is most aesthetic and functional - however always unique in different material and colourful implementation. In the beginning of my work there was a simple jewelry-box but in the end a material game full of fantasy and arisen.   It never lost its function of a jewelry-box.                               

OA, SOŠ a SOU, Třeboň Gallery  

Háčkované modely - babička Anna Hrdličková                                                                                                                       Crocheted models created by my grandmother Anna Hrdličková                                                                              /.  photos. Petr Janský 


LIGHTING DESIGN (2016)


(2016)

 L 2 

L 2

L2


DESIGN MÍSY - kaligrafie (2016) 

OA, SOŠ a SOU Třeboň Gallery

(3 pieces) in the Collection of  Glass Museum Nový Bor

DESIGN of BOWLS, calligraphy

Inspirací pro počáteční tvar mísy pro mě byla fotografie od uměleckého fotografa Miroslava Machotky. Fotografie na níž ústředním motivem je jakýsi tajemný půlkruh obklopený bílou mlhou. Celá kompozice na mě působila velice uvolněně s takovou lehkostí a vášní, kterou jsem chtěl přenést i do mé mísy. Dlouho jsem si hrál s proporcemi půlkruhu a snažil se vytvořit co nejodlehčenější tvar. Výsledkem je v průměru téměř půlmetrová mísa připomínající tvar čočky.

Tajemnost a lehkost doprovázenou vášní jsem chtěl ukrýt i do dekoru. A protože jsem vždy obdivoval Friedricha Egermanna a jeho pokusy a hlavně patnáctiletou snahu o objevení měděné; červené lazury, kterou při náhodném výpalu proměnil v realitu. Rozhodl jsem se tu tajemnost ukrýt do samotné barvy tahu dekoru. A to tím, že skombinuji různé druhy sklářských barev s různými jinými materiály    a budu čekat na tajemný průběh výpalu a ještě tajemnější výsledek, kterým bude vzniklý odstín barvy na míse po výpalu a lehání. Lehkosti a vášně jsem pak následně využil v tahu, přesněji kaligrafickém tahu, který tvoří samotný dekor mísy. Zajímavá          a vášnivá pro mě byla i výroba samotných směsí barev, ale i vlastních štětců, kde jsem využil přírodních materiálů jako vlasů pro tah barvou.


KONCEPT DROGY A ZÁVISLOSTI (2016)

ruční perokresba / hand painted glass vases

OA, SOŠ a SOU, Třeboň Gallery

CONCEPT OF DRUGS AND ADDICTION  - hand pen and ink drawing 

                                                                                                /. photos. Petr Janský  

ZÁVISLOSTI

Izolovanost, osamělost, stres, ztráta smyslu každodenního života a spousta jiných pro nás těžkých emočních stavů, které prožíváme, vedou k touze po nějakém okamžitém řešení a uspokojení. A právě závislost se stává častým řešením těchto problémů.                    Druh závislosti naznačuje kvalitu touhy. Nejčastějším řešením těžkých situací se stávají pro mnoho lidí drogy.

K vytvoření "Závislosti" mne vedla moje osobní potřeba říct všem, že nejsem lhostejný k drogové závislosti svých vrstevníků, že chci nutit lidi nejen k zamyšlení, ale zejména k akci, k aktivitě předcházet drogové závislosti, všímat si potřebných i být ochotný pomoci.

Pro svůj dekor jsem si mohl zvolit užitkové sklo, jako jsou odlivky či půllitry, které se dozajista dostanou k rukám drogově závislých. Zkušenost z pozorování okolí mi však potvrdila, že ani cigaretové krabičky s výstražnými hesly (a dnes již i obrázky) nevedou               ke kýženému snížení počtu kuřáků mezi mládeží a celkově.

Svoje připomenutí problému jsem měl v úmyslu šířit výtvarně - hledat poselství skryté v dekoru. Oslovit zejména ty, kteří mohou pomoci jedinci už v prvopočátku - rodiče, tety, strýce, rodinné přátele - příznivce umění.

Do vázy patří květiny - tedy krásno. Kontrastem je ošklivost až zmar. A zmar naznačují čtyři nejčastější způsoby aplikace drogy, které jsou při pozorném prozkoumání dekoru mých váz zřejmé. Mému záměru vyhovoval i jejich tvar. Užší dno vázy představuje jedince       i rodinu, rozšiřující okraj vázy celou společnost. Užší dno také symbolizuje počátek braní drogy a horní okraj rozevřenou tlamu závislosti, která jedince, rodinu i společnost pohltí.

Pro vlastní dekor jsem zvolil dvě základní barvy - červenou a černou. Černá barva pro naznačení drogově závislého jedince nám může ihned evokovat smrt, také však tajemná zákoutí lidské psychiky, či propast, kterou musí drogově závislý překonat, aby se vrátil zpět       k plnohodnotnému životu. Samotnou drogu symbolizuje barva červená, barva krve, života a lásky, ale v mém pojetí, v kontrastu také výstrahu, zákaz, rudou barvu pekla, kterým si člověk drogově závislý musí projít, aby se vrátil zpět do života.

Drogy jsou dnes na trhu stále dostupnějším zbožím. Stále více a více mladých lidí se stává na nich závislými. Přitom dopad na jejich zdraví a psychiku je ve většině případů katastrofální. Zvolil jsem si čtyři pro mě nejhorší příklady (které zároveň mají upozorňovat i na ostatní), a to vpichování drogy do těla jehlou, inhalace, požívání drogových pilulek a alkohol. Zestylizované siluety určité části lidského těla a dotyčných drog spolu se způsoby jejich požití jsou vytvořeny pomocí shluku čar a namalované na váze technikou perokresby     a barvou hydroglazury. Červené čáry představují samotnou drogu a její agresivní útok na vnitřní stabilitu člověka, která je znázorněna černými čarami. Zároveň rozptyl těchto čar ukazuje na intenzivní prožitek z drogy, který se postupně vytrácí. Dále pak na rozpad člověka jako osobnosti, mnohdy totiž závislý člověk ztrácí nejen vše, co doposud měl, ale i sám sebe...


    "TAK JE TO TA TŘEŠEŇ?" (2015)  

"So is it the cherry tree?" 

 South Bohemian Museum.

Jihočeské Museum depozit.                                                                                                                                                                     Vyfouknutí tvarů - sklářský mistr Jiří Kozel (sklářská huť Vimperk)                                                                                                             Dřevěné součásti - otec František Jungvirt                                                                                                                                              Broušené party - Jaroslav Zedník (mistr kulič Vimperk)

Part of the Collection of contemporary glass art,  South Bohemian Museum.


SKLENĚNÝ OPASEK (2015)

 spolupráce s módní návrhářkou Marií Jarošovou

GLASS BELT - collaboration with  the fashion designer Marie Jarošová

                                                                                                                                       model Michaela Jirošová 

  /. photos. Marie Jarošová 

DESIGN FUGU (2015)


PRÁCE S PŘÍRODNINAMI (2014-2015)

WORK WITH THE  NATURAL PRODUCTS

/. photos. Dominika Chvalová 


 ZROD HUDBY (2014)

 The birth of music.


  /. photos. Petr Janský  

ZROD HUDBY (cz)

Myšlenkou mé práce bylo vytvořit dílo, které by symbolizovalo zrod hudby. Zároveň se jedná o dílo které představuje mé koníčky, hudbu a umění. Housle jakožto mistrovský nástroj se mi zdá příhodným symbolem hudby. Vždyť s kým si podává dirigent ruku?            S prvním houslistou. Takže housle jsou vlastně symbolem celého orchestru, a když půjdu ještě dál - hudby jako druhu umění. Snažil jsem se o propojení, syntézu obou druhů umění v jeden celek, stejně jako ve mně, v jedinci, se spojují oba druhy umění. Postupný zrod a různé techniky tavení a slinování skla pak mají představovat právě tyto mé zájmy a snahu vystihnout zrod hudby ze skla, tedy    z materiálu jehož studiu se momentálně věnuji.

THE BIRTH OF THE MUSIC (en)

The thought of my work was to create a piece which would symbolize music. At the same time it is a piece which represents my hobbies - fine art and art of music (I play the trumpet). I find a master instrument - violin, a convenient symbol of music. Who does the dirigent shake hand with? With the first violinist. The violin is in fact the symbol of the whole orchestra and further more - music as          a form of art. And because I feel to be an artist too, I tried to make a connection, synthesis of both form of art in one whole piece.       The same way, inside of me - an individual, both forms of art connect. Gradual birth and different techniques of melting and sintering glass should represent these interests  of mine and effort to capture connection of music and glass - creating symbol of music from material in which I am momentarily interested in.